Πήγαμε, είδαμε: Τον Δημήτρη Παπαδημητρίου στην παράσταση «…που γι’ Αλεξανδρινό γράφει Αλεξανδρινός»
«Και μες στην τέχνη πάλι, ξεκουράζομαι απ΄την δούλεψή της»
Της Αφροδίτης Παπακαλού
Η αγάπη του Δημήτρη Παπαδημητρίου για τον Κωνσταντίνο Καβάφη είναι έκπαλαι γνωστή, άλλωστε τον έχει ήδη μελοποιήσει στο εμβληματικό έργο του «…Που γι’ Αλεξανδρινό γράφει Αλεξανδρινός», το οποίο είχε πρωτοπαρουσιαστεί το 2002 στα εγκαίνια της νέας Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας.
Τα μελοποιημένα έργα του μεγάλου ποιητή παρουσιάστηκαν το βράδυ του Σαββάτου σε μια παράσταση στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών που συνδύασε το λόγο με την μουσική και το χρώμα, ταξιδεύοντας τους θεατές στην καβαφική Αλεξάνδρεια, αλλά και στο μυαλό και την καρδιά του ίδιου του δημιουργού, μέσα από μια ιδιαίτερη μείξη φωτισμών και σκηνικού, αποτυπώνοντας, κυρίως τον ερωτικό του λόγο και την διακριτική απογοήτευση που ο Αλεξανδρινός ποιητής αποτύπωσε στα έργα του.
Τρία βιολιά, ένα πιάνο, ένα μαντολίνο, μια κιθάρα, μια άρπα, ένα τσέλο, ένα κοντραμπάσο, ένα ακορντεόν, ένα κλαρινέτο, ένα όμποε και πολλά κρουστά: αυτά ήταν τα βασικά «συστατικά» της εκτέλεσης της λυρικής «συνταγής» του Παπαδημητρίου και πάνω σε αυτά, η Γιώτα Νέγκα, η Άρτεμις Μπόγρη, ο Μπάμπης Βελισσάριος, η Βερόνικα Δαβάκη, ο Αιμιλιανός Σταματάκης και ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης προσέθεσαν τον λόγο του Καβάφη, όπως τον «έντυσε» μουσικά ο συνθέτης.
Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου μελοποίησε τον Καβάφη προσπαθώντας να προβάλλει τη λυρική του πλευρά και δένοντας τα ιδιότροπα «μέτρα» της ποίησής του σε ένα μελωδικό μουσικό «όλον», όπου μουσική και φωνές συνδυάζονται με τρόπο τέτοιο ώστε να αποδώσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την τόσο ιδιαίτερη μελαγχολία του Αλεξανδρινού ποιητή.
Από την παράσταση, πέραν της εξαιρετικής μουσικής και των «δυνατών» ερμηνειών, κρατάμε τις ιδιαίτερες ενορχηστρώσεις – κάθε όργανο έβρισκε άψογα το χώρο του μέσα στο κάθε τραγούδι – ενώ κατά την άποψή μας το highlight της συναυλίας ήταν το «Η Πόλις», ένα υπέροχο ντουέτο της υψίφωνου Αρτέμιδος Μπόγρη και του Μπάμπη Βελισσάριου, αν και, πάλι κατά την άποψή μας, η παράσταση θα πρέπει να αντιμετωπιστεί συνολικά και όχι τραγούδι-τραγούδι. Και το σύνολο είναι ίσως η πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση στον Καβάφη που έχει γίνει από Έλληνα μουσικό.