Μία ανάλυση για το (κλασικό) άλμπουμ «Jeffery» του Young Thug

«Jeffery is all about Jeffery. It ain't even about Young Thug. Ain't no Young Thug songs on there»

BREAKING
 

«Jeffery is all about Jeffery. It ain't even about Young Thug. Ain't no Young Thug songs on there»

26-8-2016

Του Στέφανου Ζαχαρή

8 χρόνια πριν έφτασε στον μουσικό κόσμο το Jeffery από τον Young Thug. Ένα άλμπουμ που κυκλοφόρησε όταν ήμουν 15 και αποτελεί σίγουρα ένα από τα χαρακτηριστικά project που με έβαλαν πιο βαθιά στην αναζήτηση του hip hop. Πρωτοποριακό και επαναστατικό ειδικά στον χώρο της rap - trap , καθώς ο Young Thug δεν προσπαθεί να ακολουθήσει ούτε για ένα δευτερόλεπτο κάποιο πλάνο ή κάποια συνταγή με σκοπό να δημιουργήσει κάτι που να ταιριάζει ακριβώς στα πλαίσια του regular hip hop ήχου. Πάντα εκφράζεται ελεύθερα και δεν τον ενδιαφέρει η γνώμη κανενός.

Αυτό “μας το λέει” και μέσω του θρυλικού album cover του “Jeffery”, στο οποίο φοράει ένα φόρεμα φτιαγμένο από τον Alessandro Trincone. Το μωβ δημιούργημα του Ιταλού σχεδιαστή, το οποίο έγινε πασίγνωστο πριν 8 χρόνια, βρισκόταν μέχρι πρόσφατα στο Fine Arts Museum της Βοστώνης. Ο Young Thug ποτέ δεν έχει διστάσει να φορέσει και να εκφραστεί με τον δικό του τρόπο, κάτι που σε συνδυασμό με το μουσικό του έργο έχει οδηγήσει στη δημιουργία αμέτρητων καλλιτεχνών που ακούγονται και παρουσιάζονται ακριβώς όπως ο ράπερ από την Ατλάντα.

“Had to wear a dress cause I had a stick” ακούμε στο “Just How It Is” από τον δίσκο “So Much Fun” (2019) ως έναν από τους λόγους του iconic cover του 2016. Σίγουρα αποτελεί τον πιο προσωπικό του δίσκο, καθώς ο τίτλος είναι το όνομα του, ενώ ο ήχος του πραγματικά έφτασε σε άλλο επίπεδο, με τον ίδιο να δημιουργεί νέα flows που ταιριάζουν απόλυτα σε αυτό το fun και “καλοκαιρινό” production.

Το delivery των πάντα απρόβλεπτων στίχων και flow του ακούγεται άκρως φυσικό και καθόλου βεβιασμένο, κάτι που κάνει τόσο ενδιαφέρουσα την ακρόαση του συγκεκριμένου καλλιτέχνη. Το γεγονός ότι δεν γνωρίζεις ποτέ τι θα ακούσεις μετά από κάθε μπάρα, σε κρατάει πάντα μαγνητισμένο στα τραγούδια, περιμένοντας τι θα ακολουθήσει στη συνεχεια τους και τι θα σκεφτεί να προσθέσει σε αυτά ένας από τους πιο versatile καλλιτέχνες της γενιάς μας.

Η τολμηρή και άκρως επιτυχημένη απόπειρα του Young Thug για κάτι φρέσκο, αποτελείται από 9+1 τραγούδια, μέσα στα οποία ακούμε τον ίδιο να χρησιμοποιεί τη φωνή του ως μουσικό όργανο και να μας μεταφέρει την ενέργεια του κάνοντας blend in σε instrumentals που μόνο ο ίδιος θα μπορούσε να καταφέρει με τόσο χαρακτηριστικό τρόπο. Η δυνατότητα του να αλλάζει τον τόνο της φωνής του, να μεταπηδά από το ένα flow στο άλλο και να εναλλάσσει τον τρόπο που εκφράζεται πάνω στο beat, είτε τραγουδώντας είτε ραπάροντας είναι one of a kind και έχει ανοίξει ένα νέο κόσμο, στον οποίο “άνθισαν” πολλοί ράπερς που “γεννήθηκαν” χάρη στην τολμηρή προσέγγιση του συγκεκριμένου καλλιτέχνη.

Όσον αφορά τη θεματική του “Jeffery” το συναίσθημα της αγάπης είναι έντονο και αποτελεί το βασικό στοιχείο που “αιωρείται” πάνω από τα υπέροχα instrumentals που αναμειγνύουν trap, pop, electronic και πολλά ακόμη είδη, τα οποία σε συνδυασμό με τα πιασάρικα hooks του Thugger μας προσφέρουν 38 λεπτά καθοριστικής για την πορεία της rap -trap μουσικής.

Κάθε ένα από τα 9 κομμάτια του tracklist έχει το όνομα κάποιου ειδώλου του καλλιτέχνη, προσθέτοντας ακόμη μία ιδιαίτερη πινελιά στο concept του άλμπουμ.

Οι επιρροές του ράπερ είναι πολλές και διαφέρουν αρκετά μεταξύ τους, κάτι που ίσως έχει οδηγήσει στη διαμόρφωση ενός καλλιτέχνη του οποίου η δημιουργικότητα ξεπερνά κάθε όριο. Φυσικά πολλές από τις επιρροές αυτές είναι από το χώρο της hip hop και παρατηρούμε πως ανάλογα με κάθε τίτλο ο Young Thug προσθέτει ένα στοιχείο από το μουσικό αποτύπωμα του αντίστοιχου καλλιτέχνη από τον οποίο έχει εμπνευστεί.

Wyclef Jean

Production: TM88 & Supah Mario

“Okay, my money way longer than a NASCAR race!”

Το intro έχει το όνομα του ράπερ από The Fugees και το beat περιλαμβάνει reggae στοιχεία τιμώντας το πρώτο εμφανιζόμενο είδωλο του Young Thug. Ο ράπερ καταφέρνει να κάνει τις λέξεις face & sleep να κάνουν ρίμα. Fun, creative με 4-5 διαφορετικά flows και ένα εθιστικό ρεφρέν με τα ad libs του ραπερ να κλέβουν όπως πάντα την παράσταση, στο καλοκαιρινό hit intro του Jeffery. Παρακάτω και το αποτυχημένο/επιτυχημένο video clip, με τον Young Thug να μην εμφανίστηκε ποτέ για τα γυρίσματα, κάτι που οδήγησε σε ένα viral και μοναδικό κλιπ. 


Floyd mayweather

Production: Goose, TM88, Billboard Hitmakers, Wheezy, Young Thug
Features: Travis Scott, Gunna, Gucci Mane

“I got 6 brand new foreigns on my wrist, I got 6 Forgiatos on my fist”

Το 2ο κομμάτι συνάδει περισσότερο με τον ήχο του Thug μέχρι τότε, με το beat να είναι ξεκάθαρα πιο trap, κάτι που όμως ταιριάζει απόλυτα, καθώς περιλαμβάνει εμφανίσεις από τα μεγαλύτερα ονόματα αυτής της σκηνής. Από τον μέντορα Gucci Mane, τον innovative Travis Scott και το protege του Young Thug τον Gunna, άπαντες κάνουν ακριβώς αυτό που πρέπει πάνω στο instrumental. Τα flows όλων είναι παρόμοια εκτός από αυτό του Travis που όπως πάντα αλλάζει την ατμοσφαιρα του τραγουδιού, ενώ αναλαμβάνει με τον καλύτερο τρόπο τα ad libs για 6 ολόκληρα λεπτά

 

Swizz Beatz

Production: Wheezy

“WAKE UP TO YOUNG THUG, HAVE YOU EVER BEEN A SHOT CALLER?”

Το στοιχείο της αγάπης είναι πιο εμφανές από ποτέ, με τον Young Thug να επαναλαμβάνει τη λέξη “love” περίπου 100 φορές αλλά με κάποιο τρόπο να καταφέρνει να μη γίνεται ούτε λίγο κουραστικός. Άλλο ένα colorful τρακ με τον ράπερ να χρησιμοποιεί άριστα τη φωνή του, δημιουργώντας ιδιαίτερες και διασκεδαστικές μελωδίες

 

Future Swag

Production: TM88, Wheezy, Supah Mario

“Lil mama she ready, she after me”

Ένα τρομερά up tempo κομμάτι με τον ράπερ να μπαίνει επιθετικά και να συνεχίζει έτσι για το υπόλοιπο του τραγουδιού, το οποίο τιμά τον trap legend και συχνό συνεργάτη του, Future που θα ταίριαζε απόλυτα σε αυτό Edm - like beat. Το repetitiveness των στίχων ενισχύει ακόμη περισσότερο αυτό το επιθετικό ύφος, με τον Thug να ραπάρει με έναν “Future like” τρόπο και να χρησιμοποιεί στίχους που μοιάζουν βγαλμένοι από τραγούδι του τελευταίου. Έτσι μιμούμενος μία από τις μεγαλύτερες επιρροές του σε συνδυασμό με το απίστευτα ταιριαστό του flow και τα απρόβλεπτα ad libs & στίχους του, μας προσφέρει ένα πραγματικό banger.

 

RiRi

Production: Wheezy, Billboard Hitmakers

“That’s crazy, cray-cray”

Στο κομμάτι που του αρέσει να τραγουδά live περισσότερο από κάθε άλλο, ο ράπερ μας παραδίδει ένα απίστευτο vocal performance και μελωδίες που είναι όπως πάντα on point. Τιμώντας την Rihanna ο Thugger επαναλαμβάνει τη λέξη “work” και κάνει τον εαυτό του να ακούγεται σαν φώκια, σε ένα ρεφρέν που μπορεί να χαρακτηριστεί είτε περίεργο είτε αριστουργηματικό (περιττό να αναφέρω ποιον χαρακτηρισμό διαλέγω). Για άλλη μια φορά ο ράπερ δίνει νέα σημασία στη λέξη δημιουργικότητα και με την εκκεντρική του φωνή μας προσφέρει ένα μοναδικό κομμάτι.

 

Guwop

Production: Cassius Jay, Wheezy, TM88
Features: Young Scooter, Quavo, Offset

“I hope out the coupe and I’m fresh as a bitch (You dig, You dig, You dig?)’

Ύστερα από την εμφάνιση του ως feature νωρίτερα στο album, ο Gucci Mane εμφανίζεται ως τίτλος τραγουδιού, όντας μία από τις μεγαλύτερες επιρροές του Young Thug και της trap σκηνής γενικότερα. Το κομμάτι περιλαμβάνει ένα από τα πιο πιασάρικα hooks του ράπερ, ο οποίος εμφανίζεται όπως πάντα ρομαντικός στο πρώτο verse του, ενώ έχουμε 2 πολύ καλά verses από τους Quavo και Offset σε μία περίοδο που οι Migos βρίσκονταν στο peak τους, λίγους μήνες πριν κυκλοφορήσουν το trap classic album τους “Culture”.

 

Harambe

Production: Billboard Hitmakers

“Go apeshit, go godzilla, bae back it up…”

Φτάνουμε στο 7ο και καλύτερο κομμάτι του “Jeffery”, το οποίο τιμά τον αγαπητό γορίλα Harambe, οποίος πυροβολήθηκε τον Μάιο του 2016 στον ζωολογικό κήπο του Σινσινάτι (Rip Harambe). Προσωπικά δεν έχω ακούσει άλλο τραγούδι σαν αυτό και ο Young Thug σε άλλη μία τολμηρή του έμπνευση χρησιμοποιεί 3-4 διαφορετικές φωνές και flows, ουρλιάζει, τραγουδάει, ακούγεται σαν γορίλας και πειραματίζεται με απίστευτα επιτυχημένο τρόπο. Η βραχνιά φωνή του ράπερ κρύβει μία απίστευτη ωμότητα, έντονο συναίσθημα και πάθος σε ένα κομμάτι τόσο απρόβλεπτο, όπου τη μία στιγμή μιλάει για το ότι θέλει να κάνει παιδί και την αμέσως επόμενη απειλεί κόσμο με το μανιακό flow του και την unmatched ενέργειά του. Όλα αυτά σε ένα κομμάτι που ονομάζεται “Harambe”. Πόσο πιο versatile να γινει κανείς.


Webbie

Production: Billboard Hitmakers
Features: Lil Duke

“But my hand way different, got the Midas”

Τα πιασάρικα hooks είναι συχνό φαινόμενο στο “Jeffery”, κάτι που είναι λογικό, καθώς ο Young Thug ξέρει ακριβώς πως να κρατήσει το ενδιαφέρον του ακροατή με τα νέα flow που παρουσιάζει τραγούδι με τραγούδι. Αυτό ακριβώς συμβαίνει και στο “Webbie”, όπου ο ράπερ “τραβάει” και χρησιμοποιεί τη φωνή του τόσο effortlessly και μεταπηδά από μελωδία σε μελωδία είτε τραγουδώντας είτε ραπάροντας. Σε ορισμένα σημεία ο Thugger σχεδόν μετατρέπει το κομμάτι σε “country”, σε ένα από τα πιο underrated tracks του, στο οποίο ο συχνός συνεργάτης του, Lil Duke ματσάρει τέλεια την ενέργεια του. Τα τελευταία 30” είναι αφιερωμένα στο ρολόι του Young Thug με τον ίδιο να μονολογεί και στο τέλος να φωνάζει “Thugger” για να περάσουμε στο τελευταίο κομμάτι του δίσκου. Inspiring stuff…


Kanye West

Production: Cassius Jay & Wheezy
Features: Wyclef Jean

“Jeeeffery, ‘longside Wyclef’’

Το κομμάτι που άλλαξε 3-4 διαφορετικά ονόματα τελικά κατέληξε να λέγεται “Kanye West”. Απόλυτα ταιριαστό, καθώς το τελευταίο track του δίσκου ήταν και είναι πολύ προχωρημένο για την εποχή του, όπως και ο Kanye, ο άνθρωπος που έχει επηρεάσει την Hip Hop όσο κανένας άλλος στην ιστορία της. Ένα ανεπανάληπτο vocal performance από τον Young Thug, του οποίου η φωνή πηγαίνει από “απελπισμένη” σε “χαρούμενη” μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου, ενώ το ad lib “Jeffery” που ακούγεται στο background για σχεδόν 6 λεπτά, ταιριάζει απόλυτα στο αλάνθαστο outro του δίσκου. Στην κυριολεξία το ρεφρέν λέει επανειλημμένα wamp-wamp και για κάποιο λόγο ακούγεται σαν ποίηση στα αυτιά μου. Στο όμορφο αυτό production ο ράπερ συνοδεύεται φυσικά από τον Wyclef Jean, ο οποίος “μετατρέπεται” από τίτλος του intro σε feature στο outro του album.

 

Summary

Τολμηρό, μοναδικό, προσωπικό, εκκεντρικό. Αυτά και πολλά ακόμα μπορούν να χαρακτηρίσουν το “Jeffery” αλλά και τον Jeffery. Ένας δίσκος, στον οποίο πριν πατήσει κανείς “play” πρέπει να έχει ανοιχτό μυαλό και να τον εκλάβει για αυτό που είναι. Ένα αυθεντικό και fun project με υπέροχες μελωδίες, εμπνευσμένες από μία από τις πιο ιδιαίτερες φωνές και προσωπικότητες που έχει να προσφέρει η hip hop. Ο Young Thug “τοποθετεί” κάθε ήχο, κάθε ανάσα και κάθε ad lib με άριστο τρόπο, ακριβώς εκεί που πρέπει και σε αυτή την προσπάθεια του για κάτι καινούριο καταφέρνει να θέσει νέα όρια στον συνηθισμένο ήχο της συγκεκριμένης μουσικής, ενώ την ίδια στιγμή φοράει ένα φόρεμα και πηγαίνει κόντρα στα στερεότυπα και στην ομοφοβική στάση που έχει δείξει στην ιστορία της η πλειοψηφία των καλλιτεχνών της hip hop. Το cover εκτός από το νόημα που κρύβει, ταιριάζει επίσης απόλυτα με τη μουσική που μας προσφέρει ο ράπερ και το colorful και ευδιαθετο production που ακούμε για 38 λεπτά στο μοναδικό “Jeffery”. Αξίζει λοιπόν κανείς να ακούσει αυτό τον “σταθμό’ “της hip hop, να ζήσει μία πολύ ευχάριστη και διαφορετική εμπειρία και να μπει στον - γεμάτο νέες ιδέες- κόσμο του Young Thug.

 

 

 

 

BREAKING MUSIC