Οι μουσικές εκδηλώσεις του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός»

18 μουσικές εκδηλώσεις θα παρουσιαστούν σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία

BREAKING
 

18 μουσικές εκδηλώσεις θα παρουσιαστούν σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία

Ο θεσμός «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» του υπουργείου Πολιτισμού, που αναδείχθηκε τα τελευταία χρόνια ως ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά γεγονότα της χώρας και αγκαλιάστηκε θερμά από το κοινό της περιφέρειας, επιστρέφει το καλοκαίρι του 2023 με την τέταρτη διοργάνωσή του, προσφέροντας μια σπάνια πολιτιστική εμπειρία σε μοναδικούς αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.

Με κεντρικό θεματικό άξονα την κλιματική κρίση και τις συντριπτικές επιπτώσεις της για το παρόν και το μέλλον του πλανήτη, το φετινό φιλόδοξο και πολυδιάστατο πρόγραμμα των εκδηλώσεων του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» καλύπτει ένα ευρύ φάσμα πεδίων καλλιτεχνικής έκφρασης και φέρνει σε δημιουργικό διάλογο τον σύγχρονο πολιτισμό με την πολιτιστική κληρονομιά.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 70 εξαιρετικά υψηλού επιπέδου και άρτιων προδιαγραφών πολιτιστικές παραγωγές, οι οποίες θα παρουσιαστούν σε 70 αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία, σε 12 περιφέρειες της Ελλάδας. Το κοινό θα έχει τη μοναδική ευκαιρία να απολαύσει συνολικά 140 εκδηλώσεις θεάτρου, μουσικής, παραστάσεων/δράσεων για παιδιά και εφήβους, χορού, εικαστικών/περφόρμανς και μουσικού θεάτρου σε αρχαία θέατρα, κάστρα, μνημεία, μουσεία, μονές, εκκλησίες, τζαμιά και σπήλαια για δύο περίπου μήνες, από τις 5 Ιουλίου έως και τις 31 Αυγούστου 2023.

Παράλληλα, όπως κάθε χρονιά, δημιουργούνται συνθήκες απασχόλησης για έναν σημαντικό αριθμό εργαζομένων στον Πολιτισμό αλλά και εντόπιων συνεργατών.

Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός 2023: Κλιματική αλλαγή

Το υπουργείο Πολιτισμού, ήδη από το 2019, εργάζεται εντατικά, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, για την πρόληψη των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης στην πολιτιστική κληρονομιά. Συνεργάζεται με ερευνητικούς φορείς και ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας, καθώς και με διεθνείς οργανισμούς, ενώ εκπονεί έργα και δράσεις προστασίας αρχαιολογικών χώρων και μνημείων εγγεγραμμένων στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Η οργάνωση των εκδηλώσεων του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» γύρω από έναν κεντρικό θεματικό άξονα, που ξεκίνησε το 2022 με το μεγάλο αφιέρωμα στα εκατό χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, συνεχίζεται και το καλοκαίρι του 2023, εστιάζοντας στο μείζον ζήτημα της κλιματικής κρίσης, αλλά και στις συντριπτικές συνέπειές της, όχι μόνο στη ζωή μας, αλλά και στο πολιτιστικό απόθεμα, υλικό και άυλο.

Στο πλαίσιο αυτό, η διοργάνωση του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός 2023» προσκάλεσε καλλιτέχνες και καλλιτεχνικές ομάδες να δημιουργήσουν νέα έργα πάνω σε αυτόν τον προβληματισμό, με αναγνώσεις που δεν περιορίζονται στην αναπαραγωγή δυστοπικών προβλέψεων, αλλά θέτουν ερωτήματα για μια σφαιρική θεώρηση του φαινομένου.

Οι θεματολογικοί άξονες γύρω από τους οποίους εμπνεύστηκαν οι καλλιττέχνες και οι καλλιτεχνικές ομάδες τις προτάσεις τους περιλαμβάνουν: φιλοσοφικές και αφηγηματικές προσεγγίσεις του φαινομένου της κλιματικής κρίσης, διερεύνηση προηγούμενων κλιματικών μεταβολών από το ιστορικό παρελθόν και της επίδρασής τους στον ανθρώπινο πολιτισμό, σημαντικές επιδράσεις στη χλωρίδα και την πανίδα, πιθανές υγειονομικές συνέπειες, αναβίωση ιών και βακτηρίων εξαιτίας της τήξης των πάγων, πρακτικές συνέπειες στο πολιτικό και οικονομικό επίπεδο, μετακινήσεις πληθυσμών, απώλεια επαγγελμάτων και ανάδυση νέων, αναπροσαρμογή του αστικού τοπίου και της υπαίθρου εξαιτίας της ανόδου της στάθμης των υδάτων, εκ νέου στροφή της ανθρωπότητας στο διάστημα και συνακόλουθες οικονομικές και ουτοπικές διαστάσεις του φαινομένου, τρόπους συναισθηματικής διαχείρισης της κρίσης από το άτομο και την κοινωνία και αναπροσδιορισμό της σχέσης της ανθρωπότητας με την πολιτιστική κληρονομιά, καθώς και όραμα για θετική και παραγωγική αντιμετώπιση της κρίσης, πέρα από τα στεγανά της παραλυτικής απελπισίας.

Οι προτάσεις του προγράμματος 2023 επιλέχθηκαν από την ειδική επιτροπή του Υπουργείου Πολιτισμού, μετά από ανοιχτή πρόσκληση, μέσω της ηλεκτρονικής πύλης του ΥΠΠΟ στο drasis.culture.gr και προσανατολίζονται, σύμφωνα με τη φιλοσοφία του θεσμού, προς καινοτόμες και υβριδικές φόρμες που γεννιούνται από το διαλεκτικό συνταίριασμα περισσότερων μορφών τέχνης, ανά εκδήλωση. Oι παραγωγές αναπτύχθηκαν από προτάσεις πρωτότυπης δημιουργίας που κατέθεσαν οι ΑΜΚΕ. Η επιτροπή αξιολόγησης των προτάσεων, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, επέλεξε τους αρχαιολογικούς χώρους παρουσίασης των παραγωγών σε συνολικά 12 περιφέρειες της Ελλάδας.

25 νέοι αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία και μουσεία

Από τους ανεμόμυλους στη Χώρα της Αμοργού έως το πρώην Περίπτερο Πικιώνη, νυν «π» (Παγκόσμιο Κέντρο Κυκλικής Οικονομίας και Πολιτισμού) στους Δελφούς, από το Ιερό Προσκύνημα της Ιεράς Καρδίας του Ιησού στο Εξώμβουργο της Τήνου στην Κόκκινη Εκκλησιά στο Βουργαρέλι Άρτας και από το Παλάτι Ιουστινιάνι και τη Σκοτεινή Φυλακή στο Κάστρο της Χίου έως το Νεκρομαντείο του Αχέροντα στην Πρέβεζα, είκοσι πέντε νέοι χώροι εντάσσονται στον ήδη πλούσιο κατάλογο των συνολικά 70 αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και μουσείων που φιλοξενούν τις εκδηλώσεις του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός 2023».

Αναλυτικά, οι νέοι χώροι έχουν ως εξής:

  • Ανεμόμυλοι, Χώρα Αμοργού
  • Αρχαίο Θέατρο Ηφαιστίας Λήμνου
  • Αρχαιολογικό Μουσείο Άρτας
  • Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας
  • Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσαράς, Ηράκλειο
  • Αρχαιολογικός χώρος Γουρνιών, Λασίθι
  • Αρχαιολογικός χώρος Ηραίου Περαχώρας, Κορινθία
  • Αρχαιολογικός χώρος Ιερού Ποσειδώνα και Αμφιτρίτης, Τήνος
  • Αρχαιολογικός χώρος Ελληνιστικής Πόλης Φλώρινας
  • Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας
  • Ιερό Προσκύνημα της Ιεράς Καρδίας του Ιησού, Εξώμβουργο, Τήνος
  • Κάστρο Ακροκορίνθου, Κορινθία
  • Κόκκινη Εκκλησιά, Βουργαρέλι Άρτας
  • Μουσείο Αρχαίας Πέλλας
  • Νεκρομαντείο Αχέροντα, Πρέβεζα
  • Νεώρια αρχαιολογικού χώρου Οινιαδών
  • Αιτωλοακαρνανία, Οθωμανικό Λουτρό, Κάστρο Χίου
  • Παλαιό Δημοτικό Σχολείο Σπηλαίου Γρεβενών
  • Παλάτι Ιουστινιάνι και Σκοτεινή Φυλακή στο Κάστρο της Χίου
  • Περίπτερο Πικιώνη ( «π», Παγκόσμιο Κέντρο Κυκλικής Οικονομίας και Πολιτισμού), Δελφοί
  • Προμαχώνας Παλατιού Μεγάλου Μαγίστρου, Ρόδος
  • Πρόπυλο και κήπος Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης
  • Πύργος Μπαζαίου, Νάξος
  • Στρατόπεδο Κόδρα, Θεσσαλονίκη
  • Χαρουπόμυλος, Πάνορμος Ρεθύμνου

2.232.000 ευρώ ο προϋπολογισμός

Σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της ΕΛΣ Γιώργο Κουμεντάκη, ο προϋπολογισμός της φετινής διοργάνωσης ανέρχεται στα 2.232.000 ευρώ, εκ των οποίων στο θέατρο δίνονται 632.400 ευρώ, στη μουσική 520.800 ευρώ, στις παραστάσεις / δράσεις για παιδιά και εφήβους 334.800 ευρώ, στο χορό 316.200 ευρώ, στα εικαστικά  / περφόρμανς 279.000 ευρώ και στο μουσικό θέατρο 148.000 ευρώ.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σημείωσε ότι «στις φετινές εκδηλώσεις πάνω από 2.500 άτομα απασχολούνται στο πρόγραμμα του θεσμού – πρόκειται για καλλιτέχνες, τεχνικό και υποστηρικτικό προσωπικό. Η Εθνική Λυρική Σκηνή, με την ομάδα που δημιούργησε για τις ανάγκες του «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», αλλά και με τη στήριξη του συνόλου των υπηρεσιών της, διασφαλίζει το υψηλό επίπεδο του θεσμού».

 

Μουσική: Βιβάλντι, μέλισσες και αλυσοπρίονα

18 μουσικές εκδηλώσεις θα παρουσιαστούν το φετινό καλοκαίρι σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα, από κλασική μουσική, παραδοσιακούς ήχους έως σύγχρονα μουσικά τοπία.

Το εικοσαμελές μουσικό σχήμα Ορχήστρα Βιολιώνε προσεγγίζει το φλέγον ζήτημα της κλιματικής κρίσης διασκευάζοντας ενδεικτικά κομμάτια της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και του ρεμπέτικου στη συναυλία Κρίσεις από το ιστορικό παρελθόν στο σήμερα. Το Piandaemonium παρουσιάζει σε πανελλήνια πρώτη το έργο Voices at the End του ελληνικής καταγωγής Νεοζηλανδού συνθέτη Γιάννη Ψαθά για έξι πιάνα σε συνδυασμό με τα Antiphenomena του Δημήτρη Οικονόμου.

Μια εναλλακτική μουσική περιήγηση προτείνει το έργο Τα παλιά στρατόπεδα της Θεσσαλονίκης σε σκηνοθεσία και χορογραφία Μαριάνθης Ψωματάκη. Η Alcedo folk band φέρνει την πρωτότυπη οπτικοακουστική μουσική παράσταση Η κατάρα του πεύκου, βασισμένη στο ομώνυμο ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου. Η Ορχήστρα Δωματίου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει τις Τέσσερις εποχές, το διαχρονικό αριστούργημα του Βιβάλντι που υμνεί τις εναλλαγές της φύσης και την κυκλικότητα του χρόνου, σε μια συναυλία που συνδυάζει τη μουσική με τον χορό. Το έργο Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής κρίσης, σε κείμενα και σκηνοθεσία Ευά Παπαδάκη, καλεί τους επισκέπτες σε ένα βιωματικό ταξίδι με φόντο έναν ολοένα και πιο εύθραυστο πλανήτη.

Το BEartH της Διαμαντίνας Βραχλιώτη αποτελεί ένα πολύτεχνο πρωτότυπης μεικτής μουσικής. Η Ναταλία Κωτσάνη και ο Τάσος Κοφοδήμος ενώνουν ξανά

τις δυνάμεις τους μελοποιώντας και ερμηνεύοντας τον Απόκοπο του Μπεργαδή, σε μια πρωτότυπη μουσική παράσταση. Το μουσικό έργο Τα αλυσοπρίονα του Ερυσίχθονα με live γλυπτική και συμμετοχή μελών των ΤΕΤΤΤΙΞ καταπιάνεται με το ζήτημα της εκμετάλλευσης της φύσης από τον άνθρωπο. Το Ποιητικά να κατοικεί ο άνθρωπος των Μιχάλη και Παντελή Καλογεράκη βασίζεται στην ποίηση και στον αναστοχασμό των ποιητών από διαφορετικές γενιές και τόπους. Το Θέατρο σκιών του Χρήστου Στανίση υπόσχεται να χαρίσει άφθονο γέλιο με τη νέα παράσταση Ο Καραγκιόζης και τα θηρία της κλιματικής αλλαγής. Η δεξιοτέχνης της κρητικής λύρας και ερμηνεύτρια Γεωργία Νταγάκη συνομιλεί με τον Τάκη Χρυσικάκο στη μουσικοθεατρική παράσταση Πνοές σε τρεις χορδές.

Στη μουσική παράσταση Η καμπάνα του νερού τέσσερις μουσικοί και ένας ηθοποιός αναπαριστούν τα πολλαπλά συναισθήματα του ξεριζωμού, της μνήμης, του νόστου και της παράδοσης μπροστά στην αναπόφευκτη ανατροπή της καθημερινής ζωής στο όνομα της «ανάπτυξης» και της «προόδου». Στη συναυλία Και η φωνή αυτού ως φωνή υδάτων πολλών / Mια Αποκάλυψη των Γιώργου Μουλουδάκη και Σοφίας Χιλλ η δημιουργική χρήση πολυμέσων ψηλαφεί το ψυχικό τραύμα της εξακολουθητικά επικείμενης μες στους αιώνες καταστροφής, που στις μέρες μας ονομάζεται κλιματική κρίση.

Μια απρόσμενη μουσική συνομιλία, το νέο μουσικό έργο Selva Oscura του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη, σε κείμενο Αλεξάνδρας Κ* και με ερμηνεύτρια την Έλλη Πασπαλά, επιχειρεί να αποτυπώσει με μουσικούς όρους τις δυνάμεις που καθιστούν το δάσος αναπόσπαστο δομικό στοιχείο της επιβίωσής μας. Η εκδήλωση Περί της φύσης των πραγμάτων στο Ιδαίον Άντρον στον Ψηλορείτη προσκαλεί το κοινό σε ένα διήμερο εμπνευσμένο από τη φιλοσοφία επαναπροσέγγισης της Φύσης και της σχέσης ανθρώπου-περιβάλλοντος.

Το έργο Οι μέλισσες προτείνει μια «μουσική ανάγνωση» του σπουδαίου ποιητικού κειμένου από το τέταρτο βιβλίο των Γεωργικών του Βιργιλίου. Οι μουσικές εκδηλώσεις ολοκληρώνονται με την ξεχωριστή δράση Σπόροι σε κίνδυνο ή ο ήχος του ασπρομύτικου, του άφκου και του κριθαριού με τη συμμετοχή του μουσικού συνόλου Oros Ensemble σε συνεργασία με τον Όμιλο Προστασίας Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς Νήσου Λήμνου «Ανεμόεσσα».

Αναλυτικά:

Ορχήστρα Βιολιώνε

Κρίσεις από το ιστορικό παρελθόν στο σήμερα

5, 6 Ιουλίου 2023

Αρχαιολογικός χώρος Αβδήρων, Ξάνθη

  • Καλλιτεχνική επιμέλεια: Γιάννης Ζαρίας
  • Ρεμπέτικο ντουέτο: Δημήτρης Μηταράκης, Βασίλης Σκούτας
  • Διεύθυνση ορχήστρας: Μυρτώ Γκέκου
  • Ορχήστρα Βιολιώνε: Παυλίνα Ανδρονίκου, Παντελής Βαϊγκούσης, Νικόλας Δεληβασίλης, Ολυμπία Εξαδάκτυλου, Γιάννης Ζαρίας, Εμμανουήλ Καραβίδας, Γιάννης Κετάνης, Άλκηστη Κοντοπούλου, Annabella Lendlmaier, Ισμήνη-Χρυσούλα Μυλωνά, Στέλιος Πατρίκης, Νίκος Μήλας, Παναγιώτης Παππάς, Ιάσονας Πιταροκοίλης, Χρήστος Πούλιος, Γλαύκος Σμαριανάκης, Κωνσταντίνα Φελλά, Ευάγγελος Χρόνης (βιολί), Μιχάλης Καταχανάς (βιόλα), Μαρία Κύρβεη (τσέλο), Γιώργος Τσιατσούλης (κοντραμπάσο), Σάκης Λάιος (κρουστά), Νικόλαος Δεληβασίλης (ηθοποιός)
  • Ενορχηστρώσεις: Μιχάλης Καταχανάς, Γιώργος Τσιατσούλης, Γιώργος Χατζηγεωργίου, Κωνσταντίνος Καλαμάκης, Γιάννης Ζαρίας
  • Ηχοληψία: Παναγιώτης Ζάχος

Το εικοσαμελές μουσικό σχήμα Ορχήστρα Βιολιώνε, σε σύμπραξη με το δημοφιλές μουσικό ντουέτο των Βασίλη Σκούτα και Δημήτρη Μηταράκη, προσεγγίζει για πρώτη φορά στην καλλιτεχνική του πορεία το φλέγον ζήτημα της κλιματικής κρίσης και την επίδρασή της σε πολιτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό και οικονομικό επίπεδο, με τον δικό του εναλλακτικό τρόπο ερμηνείας, διασκευάζοντας ενδεικτικά κομμάτια της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και του ρεμπέτικου της περιόδου του γραμμοφώνου (1900-1960). Αναδεικνύει μια ρομαντική αλλά ταυτόχρονα επικοινωνιακή και εξωστρεφή διάθεση, με στοιχεία τόσο της παλαιάς όσο και της νέας τεχνοτροπίας.

Στη συναυλία με τίτλο Κρίσεις από το ιστορικό παρελθόν στο σήμερα η Ορχήστρα Βιολιώνε υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιάννη Ζαρία, επίκουρου καθηγητή βιολιού στο ομώνυμο τμήμα του ΤΜΕΤ, θα παρουσιάσει ένα μοναδικό μουσικό ταξίδι από το παρελθόν στο μέλλον με άφθονη αυτοσχεδιαστική διάθεση και δημιουργώντας μια δυναμική συνέχεια του παλαιού με τον σύγχρονο τρόπο ερμηνείας των τοξωτών εγχόρδων.

Πιανιστικό σύνολο Piandaemonium

Voices at the End για έξι πιάνα

5, 6 Ιουλίου 2023

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, Καβάλα

Συμμετέχουν: Χαράλαμπος Αγγελόπουλος, Ευτυχία Βενιωτά, Εύη Γιαμοπούλου, Νίκος Ζαφρανάς, Γιώργος Κωνσταντίνου, Χρήστος Λενούτσος, Μαρία Μυλαράκη, Στέφανος Νάσος, Θοδωρής Τζοβανάκης, Μελίνα Τσινάβου, Κώστας Χάρδας και η Dawn Hardwick ως επίσημη προσκεκλημένη από το Piandaemonium και τον συνθέτη John Psathas

Ηχοληψία: Γιώργος Καρυώτης

Το μοναδικό παγκοσμίως πιανιστικό σύνολο Piandaemonium παρουσιάζει σε πανελλήνια πρώτη το έργο Voices at the End, μια πολυμεσική σύνθεση του ελληνικής καταγωγής Νεοζηλανδού συνθέτη Γιάννη Ψαθά (John Psathas) για έξι πιάνα συνοδεία προηχογραφημένου ήχου όπως και της ταινίας-ντοκιμαντέρ Planetary της ακτιβίστριας Joanna Macy. Το έργο θα παρουσιαστεί σε συνδυασμό με τα Antiphenomena του Δημήτρη Οικονόμου, παραγγελία του Piandaemonium, το οποίο θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρώτη. Τα δύο έργα πραγματεύονται την κλιματική αλλαγή και την επιρροή της στην ανθρώπινη δραστηριότητα και καθημερινότητα.

Το Piandaemonium ιδρύθηκε το 1998 στη Θεσσαλονίκη με πρωτοβουλία της Δόμνας Ευνουχίδου και αρχικά αποτελούνταν από την ίδια και έντεκα πρώην μαθητές της. Έκτοτε, το σύνολο εξελίχθηκε, άλλαξε σύνθεση πολλές φορές –παρότι ο πυρήνας διατηρείται σταθερός– και εμφανίστηκε σε πολλές συναυλίες. Μια παρέα μουσικών καταπολεμά τη μοναχικότητα του πιανίστα, δημιουργεί μια ορχήστρα πιάνων και επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει μέσα σε ένα νέο πλαίσιο τον παραδοσιακό πιανιστικό ήχο.

Τα παλιά στρατόπεδα της Θεσσαλονίκης

7, 8 Ιουλίου 2023

Στρατόπεδο Κόδρα, Θεσσαλονίκη

  • Ιδέα, παραγωγή: Θεόφιλος Σωτηριάδης, ΑΜΚΕ Βeartive
  • Σύνθεση ηλεκτρονικής μουσικής: Δημήτρης Μαρωνίδης
  • Δραματουργία, χορογραφία, εκτέλεση: Μαριάνθη Ψωματάκη
  • Δραματουργία, εκτέλεση: Μαρίτα Τσαλκιτζόγλου
  • Δραματουργία, εκτέλεση: Δημήτρης Κρίκος
  • Σαξόφωνο: Θεόφιλος Σωτηριάδης

Σπάνια στρατοπεδικά εκθέματα παρίστανται στον ιστορικό χώρο Κόδρα της Καλαμαριάς στη Θεσσαλονίκη. Με τη συνδρομή μιας πεπειραμένης ξεναγού θα υπάρξει περιήγηση στα διάφορα «νεκροταφεία δωματίων». Η σιωπή των συμμετεχόντων είναι επιθυμητή – τα δωμάτια μαρτυρούν τα μυστικά τους και τους πόθους τους υπό τον όρο της απόλυτης σιωπής. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει άλλο δρώμενο, η κατάθεση στεφάνου στο μνημείο του «άγνωστου» στρατιώτη.

Είναι η στιγμή που ο «άγνωστος» μάρτυρας θα εξομολογηθεί σε άγνωστους περιηγητές το αναπάντεχο τέλος της διαδρομής του. Σύντομη στάση μπροστά στον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Το μόνο έκθεμα του στρατοπέδου που επιτρέπεται να συνομιλεί με τα πουλιά και τα συρματοπλέγματα. Τέλος της διαδρομής, αρχή μιας νέας. Ελπίδα και ευχή, η τέχνη να ξορκίσει τα κουφάρια και να αναθερμάνει ειρηνικά την ανθρώπινη συλλογικότητα σ’ εκείνα τα γηραλέα στρατόπεδα της πόλης που την προσδοκούν καρτερικά εδώ και πολλά χρόνια. Τα παλιά στρατόπεδα ομολογούν ανάσταση στον καθημερινό επικήδειο των πόλεών μας.

Alcedo folk band

Η κατάρα του πεύκου

9, 10 Ιουλίου 2023

Αρχαία Ευρωπός, Κιλκίς

  • Πρωτότυπη μουσική, τραγούδια: Alcedo folk band
  • Δημιουργία βίντεο: Γιάννης Ταυλάς, Στέφανος Χατζηαναγνώστου
  • Σχεδιασμός ήχου: Πασχάλης Κολέντσης
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέξανδρος Πολιτάκης
  • Μουσικοί: Μαρία Μιχαλάκα (βιολί, τραγούδι), Στέφανος Χατζηαναγνώστου (φλάουτο, κρουστά), Γιάννης Ταυλάς (κιθάρες, κρουστά), Δημήτρης Κουφαλάκος (φαγκότο, φυσαρμόνικα), Μενέλαος Μωραΐτης (τούμπα), Κώστας Κωνσταντάτος (βιολί, μαντολίνο, κρουστά, φωνή)

Η Alcedo folk band, μια ομάδα καταξιωμένων μουσικών που ιδρύθηκε το 2018 από τον Κώστα Κωνσταντάτο (ιδρυτικό μέλος των Εncardia), παρουσιάζει μια πρωτότυπη οπτικοακουστική μουσική παράσταση με τίτλο Η κατάρα του πεύκου, βασισμένη στο ομώνυμο ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου. Πρόκειται για ένα μουσικό παραμύθι που συνομιλεί με εμπνευσμένες εικόνες και βίντεο που θα προβάλλονται ταυτόχρονα με την πρωτότυπη μουσική και τα τραγούδια τους. Λαϊκές και λόγιες μουσικές με ιστορίες για τη φύση και το περιβάλλον από την Αναγέννηση και τον Μεσαίωνα σε Ανατολή και Δύση μέχρι τον τεχνολογικό κόσμο τού σήμερα. Η Alcedo folk band συχνά εμφανίζεται με απροσδόκητους τρόπους και στα βίντεο. Η παράσταση αποτελείται από είκοσι μία εικόνες, όπως το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου.

O Γιάννης είναι αγρότης και δουλεύει τα κτήματά του. Έχει ταυτίσει τη ζωή του με τη ζωή ενός πεύκου που είχε φυτέψει ο παππούς του και απολαμβάνει για χρόνια τα πλούσια δώρα του. Όμως κάποια στιγμή αρχίζει να το πελεκάει για το ρετσίνι του κι έπειτα το «κουτσουρεύει» τελείως και πουλάει τα κούτσουρα. Ύστερα το δέντρο με τη μυστική του δύναμη τον εκδικείται…

Ορχήστρα Δωματίου Θεσσαλονίκης

4 εποχές

13, 14 Ιουλίου 2023

Μουσείο Αρχαίας Πέλλας

  • Μουσική διεύθυνση, σολίστ: Ανδρέας Παπανικολάου (βιολί)
  • Βιολιά: Ιρέν Τοπούρια-Παπανικολάου, David Aleksander Bogorad, Ευτυχία Ταλακούδη, Τιμολέων Τίμων Αναστασιάδης, Ευστράτιος Κακάμπουρας, Θεοδώρα Παπανικολάου, Κωνσταντίνος Παυλάκος, Ευαγγελία Χατζηπέτρου
  • Βιόλες: Βόλτση Αλεξάνδρα, Τερζιάν Ρόζα
  • Θεόρβη: Θεόδωρος Κίτσος
  • Βιολοντσέλα: Λίλα-Μυρτώ Μανώλα (μπάσο κοντίνουο), Χρήστος Κόζαλης
  • Κοντραμπάσο: Γεώργιος Πολυχρονιάδης
  • Χορός: Κατερίνα Ταϊτζόγλου

Η Ορχήστρα Δωματίου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει τις Τέσσερις εποχές του Αντόνιο Βιβάλντι, ένα διαχρονικό αριστούργημα που υμνεί τις εναλλαγές της φύσης και την κυκλικότητα του χρόνου, σε μια συναυλία που συνδυάζει τη μουσική με τον χορό. Στόχος η επανασύνδεση του κοινού με τη διαφορετική αίσθηση που θα έπρεπε να έχουν οι εποχές του έτους, μέσω του φίλτρου ενός τόσο πασίγνωστου και εμβληματικού μουσικού έργου όπως αυτό του Βιβάλντι.

Για τις ανάγκες της παραγωγής, έχουν συμπράξει δώδεκα κορυφαίοι επαγγελματίες μουσικοί ορχήστρας και τέσσερις σολίστες μουσικοί και χορευτές. Το έργο αποτελεί «περιγραφική» ή «προγραμματική» μουσική. Στο κάθε κοντσέρτο του, ο πρωτοποριακός συνθέτης περιγράφει και μία εποχή. Στην παραγωγή συνδυάζονται δύο τέχνες, αυτή της μουσικής και αυτή του χορού, με στόχο τον προβληματισμό του κοινού αναφορικά με την καταστροφή του περιβάλλοντος, που έχει ως αποτέλεσμα τη διατάραξη της φυσικής ισορροπίας μεταξύ των τεσσάρων εποχών. Το κοινό ως παρατηρητής ακούει ήχους της φύσης όπως το κελάηδισμα των πουλιών ή η καταιγίδα και είναι σε θέση να οπτικοποιήσει αυτή την αίσθηση παρακολουθώντας την καλλιτεχνική έκφραση στον σύγχρονο χορό.

Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής κρίσης

22, 23 Ιουλίου 2023

Αρχαίο Θέατρο Αιγείρας, Αχαΐα

  • Σκηνοθεσία, κείμενο: Ευά Παπαδάκης
  • Φωνή: Ερήνη
  • Εικαστικός: Βασίλης Γαλάνης
  • Περφόρμανς: Antonio Jorgos Papazis, Bozhen
  • Πιάνο: Γιάννης Παπαδόπουλος
  • Λύρα: Γιώργος Κοντογιάννης
  • Ενορχηστρώσεις: Chase Morrin

Σε μια πολυμεσική ξενάγηση στο αρχαίο θέατρο Αιγείρας, δυο ξεναγοί καλούν το κοινό να περιηγηθεί σε διαφορετικούς σταθμούς μέσα στον αρχαιολογικό χώρο. Μέσα από μια συγχώνευση μουσικής, ποίησης, εικαστικών τεχνών, περφόρμανς κι εγκαταστάσεων οι επισκέπτες αναχωρούν σε ένα βιωματικό ταξίδι με φόντο έναν ολοένα και πιο εύθραυστο πλανήτη.

Η ερμηνεύτρια Ερήνη, συνοδευόμενη στο πιάνο και την κρητική λύρα από τον Γιάννη Παπαδόπουλο και τον Γιώργο Κοντογιάννη αντίστοιχα, συμπράττει με τον εικαστικό καλλιτέχνη Βασίλη Γαλάνη σε κείμενα και σκηνοθεσία του Ευά Παπαδάκη. Στην ξενάγηση, οι Antonio Jorgos Papazis και Bozhen.

BEartH

4, 5 Αυγούστου 2023

Κάστρο Ζακύνθου

  • Σύλληψη, δραματουργία, σύνθεση: Διαμαντίνα Βραχλιώτη
  • Ερμηνεύουν: Νίκος Σπανάτης, Γιάννης Σελητσανιώτης
  • Χορεύουν: Ευθύμιος Φιλήντρας, Κωνσταντίνος Αργυρίου-Ευαγγελούδης
  • Μουσικοί: Παναγιώτης Σιωράς (κλαρινέτο), Βαγγέλης Νίνα (βιολοντσέλο), Διαμαντίνα Βραχλιώτη (πιάνο)

Η παράσταση BEartH αποτελεί ένα πολύτεχνο πρωτότυπης μεικτής μουσικής για κόντρα τενόρο, βαθύφωνο, κλαρινέτο, μπάσο κλαρινέτο, βιολοντσέλο και πιάνο, προηχογραφημένα μέρη ηλεκτροακουστικής μουσικής και χορό. Όπως διαφαίνεται και από τον τίτλο του, το έργο διαπερνάται από τέσσερις άξονες: Γέννηση, Ύπαρξη, Γη, Δημιουργία.

Η τετραδική υπόσταση της Τετρακτύος ενυπάρχει σχεδόν σε όλα τα δομικά στοιχεία του έργου, το οποίο είναι απότοκο μελέτης της Θεογονίας του Ησιόδου, της Γένεσης, της Αποκάλυψης, των Ορφικών Ύμνων, του ποιητικού λόγου των Ουίλλιαμ Μπλέικ, Τζων Μίλτον, Ντάντε Αλιγκέρι, καθώς και της Ασκητικής του Νίκου Καζαντζάκη. Συνδετικοί κρίκοι, η δύναμη της δημιουργίας, η αναγκαιότητα εναρμόνισης του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον, υπαρξιακοί προβληματισμοί αλλά και η αντιπαράσταση αντίθετων-παραπληρωματικών εννοιών. Αποσπάσματα από τα πρωτότυπα κείμενα θα ακουστούν μέσω μελοποιημένης ποίησης αλλά και αφήγησης.

Απόκοπος του Μπεργαδή

7, 8 Αυγούστου 2023

Κάστρο Τρικάλων

  • Ναταλία Κωτσάνη (τραγούδι, ακορντεόν)
  • Τάσος Κοφοδήμος (τραγούδι, λαούτο)
  • Δημήτρης Μπρέντας (πνευστά)
  • Βασίλης Ρακόπουλος (ηλεκτροακουστική κιθάρα, effects)
  • Βαγγέλης Ζωγράφος (κοντραμπάσο)
  • Βαγγέλης Καρίπης (κρουστά)
  • Live visuals: Ναταλία Μαντά

Η Ναταλία Κωτσάνη και ο Τάσος Κοφοδήμος, δύο από τους πιο δραστήριους και καταξιωμένους ερμηνευτές αλλά και δημιουργούς της νεότερης εγχώριας μουσικής σκηνής, ενώνουν ξανά τις δυνάμεις τους μελοποιώντας και ερμηνεύοντας τον Απόκοπο του Μπεργαδή, σε μια πρωτότυπη μουσική παράσταση. Με όχημα τις συνθέσεις τους, τις φωνές τους και τα μουσικά τους όργανα, παρουσιάζουν την πρωτότυπη μελοποίηση μέσα από συνθέσεις άρρηκτα συνδεδεμένες με τις ρίζες της ελληνικής μουσικής παράδοσης αλλά και με στοιχεία από παραδοσιακά ιδιώματα της Μεσογείου.

Προτείνουν μια σύγχρονη ερμηνευτική θεώρηση φωνητικών ιδιωμάτων της ελληνικής παράδοσης, μέσα από πρωτότυπες και ιδιαίτερες ενορχηστρώσεις. Η εικαστικός Ναταλία Μαντά εικονογραφεί σε πραγματικό χρόνο την αφήγηση, μέσω live visuals τα οποία προβάλλονται στον χώρο. Μαζί τους τρεις καταξιωμένοι μουσικοί και συνεργάτες τους, άλλοτε με διάθεση πειραματική κι άλλοτε αυτοσχεδιαστική, ντύνουν τη σύμπραξη αυτή με το δικό τους ταμπεραμέντο και τη δεξιοτεχνία τους.

Τα αλυσοπρίονα του Ερυσίχθονα

8, 9 Αυγούστου 2023

Αρχαιολογικός χώρος Ιεράς Μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου Τορνικίου, Γρεβενά

  • Σύνθεση, επίβλεψη: Σταμάτης Πασόπουλος, Νίκος Γαλενιανός
  • Live γλυπτική με αλυσοπρίονο: Φίλιππος Καλαμαράς, Θεόδωρος Ζυρπιάδης
  • Σκηνική επιμέλεια, δραματουργία: Μιχάλης Παρασκάκης
  • Φωτισμοί: Ελένη Χούμου
  • Παίζουν μέλη των ΤΕΤΤΤΙΞ: Ειρήνη Αμανατιάδου (μπάσο κλαρινέτο), Κατερίνα Κωνσταντούρου (πλήκτρα), Χάρης Παζαρούλας (κοντραμπάσο), Παναγιώτης Ζιάβρας (κρουστά)
  • Εκτέλεση παραγωγής, επίβλεψη: Νίκος Ιωακείμ

Ο Ερυσίχθων, πάνω στη μανία του να κόβει δέντρα, δεν σεβάστηκε ούτε την ιερή λεύκα της Δήμητρας. Τότε η θεά τον καταδίκασε σε ακόρεστη πείνα που τον οδήγησε σε φρικτό θάνατο, αφού έφαγε τις ίδιες του τις σάρκες. Η μουσική παράσταση με live γλυπτική Τα αλυσοπρίονα του Ερυσίχθονα καταπιάνεται με το ζήτημα της εκμετάλλευσης της φύσης από τον άνθρωπο. Επί σκηνής δύο γλύπτες/υλοτόμοι και τέσσερις μουσικοί.

Οι γλύπτες σμιλεύουν κορμούς λεύκας, τα όργανα συνομιλούν και συντονίζονται με τον ξυλουργικό τους ήχο ενώ παρεισφρέει μεταρσιωμένος και ο τσάμικος «Δεν κλαίτε δέντρα και κλαδιά». Η σύμπραξη των ΤΕΤΤΤΙΞ με τους υλοτόμους παράγει μια μουσική αποκαλυπτική και πρωτόφαντη που, από ηχορύπανση και οιωνός κακών, γίνεται το δραματουργικό όχημα του μύθου. Τα εργαλεία στα χέρια των υλοτόμων οδηγούν όχι στην καταστροφή της φύσης, αλλά στη δημιουργία τρισδιάστατων γλυπτών μέσα από έναν διάλογο μαζί της.

Ποιητικά να κατοικεί ο άνθρωπος

11, 12 Αυγούστου 2023

Πύργος Μπαζαίου, Νάξος

  • Σύνθεση και ερμηνεία: Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης
  • Δραματουργική επεξεργασία, σκηνοθεσία: Στέλιος Κρασανάκης
  • Εικαστική δημιουργία: Αλέξανδρος Κακλαμάνος
  • Μουσικοί: Αλέξης Στενάκης (κλαρινέτο), Αλέξανδρος Τζιόβας (κοντραμπάσο), Κωνσταντίνος Ράμμος (πιάνο)

Η παράσταση Ποιητικά να κατοικεί ο άνθρωπος των Μιχάλη και Παντελή Καλογεράκη βασίζεται στην ποίηση και στον αναστοχασμό των ποιητών από διαφορετικές γενιές και τόπους. Μουσικές, τραγούδια, λόγος και εικόνες δημιουργούν έναν ιστό από διαχρονικές ιστορίες για την ποικιλομορφία της φύσης και την επίδρασή της στον ψυχισμό και την εξέλιξη του ανθρώπου. Αφού κυριάρχησε στη γη, έπειτα στα ζώα και τέλος στον ίδιο τον συνάνθρωπο, έρχεται τώρα αντιμέτωπος με τις συνέπειες των πράξεών του, που απειλούν την κλιματική ισορροπία. Η διαχείριση της κλιματικής κρίσης από τον άνθρωπο αποτελεί το σύγχρονο ισχυρό διακύβευμα. Το μάταιο της ύπαρξης να γίνει όχι αιτία καταστροφής και εκμετάλλευσης, αλλά αφορμή για προσφορά, σεβασμό και εκτίμηση της φθαρτότητας των πραγμάτων. Η τέχνη φωτίζει τον δρόμο της αλλαγής της αντίληψης και της συμπεριφοράς μας προς τη φύση.

Ο Καραγκιόζης και τα θηρία της κλιματικής αλλαγής

17, 18 Αυγούστου 2023

Αρχαιολογικό Μουσείο Ερέτριας, Αύλειος χώρος

  • Θέατρο σκιών Χρήστου Στανίση
  • Σκηνοθεσία, κείμενα, μουσική επιμέλεια, φιγούρες, σκηνικά: Χρήστος Στανίσης
  • Επιμέλεια εκπαιδευτικού εργαστηρίου: Μαρία-Μανταλένα Σοφρά
  • Τα μουσικά μέρη αποδίδει ορχήστρα παραδοσιακών οργάνων: Μελίνα Μπιτζίδου (σαντούρι, τραγούδι), Μιχάλης Αναστασίου (λαούτο, ούτι, τραγούδι), Χρήστος Δανάς (βιολί)
  • Χορός: Κώστας Αλεξανδρίδης και η ομάδα του

Το Θέατρο σκιών του Χρήστου Στανίση παρουσιάζει την παράσταση Ο Καραγκιόζης και τα θηρία της κλιματικής αλλαγής για μικρούς και μεγάλους. Το λαϊκό είδωλο, ο διαχρονικός ήρωας της διπλανής πόρτας, ο Καραγκιόζης, είναι ο πλέον κατάλληλος πρεσβευτής για να παρουσιάσει στο κοινό τις ολέθριες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Βλέποντας ο Καραγκιόζης αυτά που συμβαίνουν γύρω του, πράγματα που επηρεάζουν το περιβάλλον, φοβάται για το μέλλον και ό,τι μπορεί να συμβεί. Κάνοντας αυτές τις σκέψεις, ο ύπνος τον τυλίγει στα φτερά του και τότε «ζει» τον εφιάλτη της κλιματικής αλλαγής.

Παλεύει με τα στοιχειά της φύσης, τις μεταλλάξεις που γίνονται στα ζώα και έρχεται αντιμέτωπος με τον φοβερό εγκέλαδο. Τα μουσικά μέρη αποδίδει ορχήστρα παραδοσιακών οργάνων. Σε συνδυασμό με τη μουσική μια ομάδα παραδοσιακών χορευτών εμπλουτίζει τα κενά που απαιτούνται προκειμένου να αλλάξουν σκηνικά ή φιγούρες.

Πνοές σε τρεις χορδές

19, 20 Αυγούστου 2023

Φορτέτσα Ρεθύμνου

  • Καλλιτεχνική επιμέλεια: Γεωργία Νταγάκη, Γιάννης Πλιάγκος
  • Τραγούδι, λύρα: Γεωργία Νταγάκη
  • Θεατροποιημένη αφήγηση: Τάκης Χρυσικάκος
  • Κιθάρες: Πάνος Γεωργόπουλος
  • Κρουστά, τύμπανα: Λουκάς Καλαντζάκος
  • Λαούτο: Γιάννης Μολυμπάκης
  • Μπάσο: Γιώργος Χριστοδουλάκος
  • Ηχοληψία: Μάκης Δρακόπουλος
  • Σχεδιασμός φωτισμού: On Stage

Η Γεωργία Νταγάκη, δεξιοτέχνης της κρητικής λύρας και ερμηνεύτρια, με μεγάλη γνώση της ελληνικής μουσικής, συνομιλεί επί σκηνής με τον Τάκη Χρυσικάκο σε μια μουσικοθεατρική παράσταση με τίτλο Πνοές σε τρεις χορδές, όπου η μουσική και τα τραγούδια συνδιαλέγονται με την ποίηση και την πεζογραφία.

Οι δύο καλλιτέχνες ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια φωνή αφύπνισης για όσα διακυβεύονται στο κατώφλι της κλιματικής αλλαγής και των μη αναστρέψιμων συνεπειών της: μαζί με τη θάλασσα, τα δάση και τον ουρανό, κινδυνεύουμε να απολέσουμε και το σπουδαίο εκείνο κομμάτι της εθνικής μας κληρονομιάς που εμπνέεται από αυτά, αφού οι αναφορές στη φύση, τόσο στη μουσική όσο και στη λογοτεχνία, θα γίνονται ολοένα και πιο ανοίκειες για κάθε επόμενη γενιά. Αντιστεκόμαστε με μια γιορτή αφιερωμένη στη φύση και την αναπαράστασή της στην ελληνική μουσική και τη λογοτεχνία.

Η καμπάνα του νερού

19, 20 Αυγούστου 2023

Νεώρια αρχαιολογικού χώρου Οινιαδών, Αιτωλοακαρνανία

  • Κείμενο: Θανάσης Σκρουμπέλος
  • Ηθοποιός: Νικόλας Παπαγιάννης
  • Ερμηνεύουν: Χρίστος Τσιαμούλης (τραγούδι, ούτι), Σοφία Παπάζογλου (τραγούδι), Ταξιάρχης Γεωργούλης (ούτι), Γιώργος Κοντογιάννης (λύρα, κρουστά)

 1966: Είκοσι χωριά, καλλιέργειες, δέντρα, δεκάδες μοναστήρια και εκκλησίες, ανάμεσά τους και ο χαρακτηρισμένος ως πολιτιστικό μνημείο ναός της Επισκοπής, βυθίστηκαν για την κατασκευή του υδροηλεκτρικού φράγματος Κρεμαστών. Δύο χιλιάδες κάτοικοι εγκατέλειψαν την περιοχή μεταξύ Ευρυτανίας και Αιτωλοακαρνανίας, βλέποντας τα χωριά τους να αφανίζονται στο όνομα της αναβάθμισης της ενεργειακής παραγωγής της Ελλάδας.

Τέσσερις μουσικοί και τραγουδιστές, ένας ηθοποιός και ένα φορτισμένο κείμενο αναπαριστούν τα πολλαπλά συναισθήματα του ξεριζωμού, της μνήμης, του νόστου και της παράδοσης μπροστά στην αναπόφευκτη ανατροπή της καθημερινής ζωής στο όνομα της «ανάπτυξης» και της «προόδου». Τα τραγούδια και οι μελωδίες από τις παραδόσεις της Αρμενίας, της Καππαδοκίας, του αραβικού κόσμου, της Ρούμελης, της Ισπανίας, της Θράκης, της Κύπρου, των νησιών και του υπόλοιπου ελλαδικού χώρου συν-τονίζουν, συν-χρωματίζουν και συν-βαδίζουν με το κείμενο, με ζητούμενο τη μέθεξη με το κοινό.

Και η φωνή αυτού ως φωνή υδάτων πολλών / Mια Αποκάλυψη

20, 21 Αυγούστου 2023

Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης

Σύλληψη, σχεδιασμός, δημιουργία λεκτικού κορμού-σεναρίου, επιλογή αποσπασμάτων της Αποκάλυψης και λοιπών αποσπασμάτων, σύνθεση πρωτότυπης μουσικής και ζωντανή εκτέλεσή της, επιλογή έργων-δανείων και ζωντανή εκτέλεσή τους, κλασική και μίντι κιθάρα, συνδιαμόρφωση ηχητικών και οπτικών τόπων, χειρισμός συστήματος ζωντανής αλληλεπίδρασης ηχητικων υλικών, ηχητικός/εικαστικός σχεδιασμός: Γιώργος Μουλουδάκης

Εκφορά κειμένων Αποκάλυψης και λοιπών κειμένων, περφόρμανς στα κινηματογραφημένα αποσπάσματα και στην παράσταση, οπτικές αναφορές/μάσκες σε πορτρέτα νεκρών και σε εκκλησιαστικούς τόπους, το ηχητικό αποτύπωμα ενός θρηνούντος προσώπου και μιας ηχοποιημένης μοίρας που μιλά με τη γλώσσα των κειμένων, το συμβολικό αποτύπωμα ενός όντος πάνω στον πλανήτη που σε στιγμές κρίσης γίνεται τιμωρός και τιμωρούμενος: Σοφία Χιλλ

Δημιουργία οπτικού σεναρίου, δημιουργία πολλαπλών βίντεο, φωτογραφήσεις, κινηματογραφήσεις, ηχητικός/εικαστικός σχεδιασμός, προετοιμασμένες και ζωντανές διαμορφώσεις οπτικού σεναρίου, υπεύθυνος προβολών παράστασης: Βασίλης Κουντούρης

Ηχητικός σχεδιασμός, ηχογραφήσεις και μείξεις κειμένων και προετοιμασμένων μουσικών, δημιουργία τετραφωνίας στο στούντιο και στον χώρο, διαμόρφωση ηχητικού σκηνικού, προετοιμασμένες και ζωντανές διαμορφώσεις ηχητικού σεναρίου, υπεύθυνος ήχου παράστασης: Κώστας Μπώκος

Sound editing, video editing, σύστημα surround, video installation: Studio 19st

Συναυλία με δημιουργική χρήση πολυμέσων που, με γέφυρα την Αποκάλυψη του Ιωάννη και ψηφιακές μεταλλάξεις πορτρέτων Φαγιούμ, ψηλαφεί το ψυχικό τραύμα της εξακολουθητικά επικείμενης μες στους αιώνες καταστροφής, που στις μέρες μας ονομάζεται κλιματική κρίση. Χρησιμοποιούνται πολλαπλές προβολές και surround ήχος, σε πραγματικό χρόνο διαμόρφωση οπτικοακουστικών ψηφίδων, δρώσα ηθοποιός και ζωντανή μουσική, αντιμαχόμενοι επιστημονικοί διάλογοι σε αντιδιαστολή με ιερά κείμενα, πολύγλωσσες καταγραφές λειτουργικών ανά την υφήλιο τελετών, καθώς και μια αιρετική εκφορά λόγου από την ηθοποιό παράλληλα με αντίστοιχα απρόσμενη χρήση ηχητικών τοπίων από τον μουσικό και το Studio 19st. Η παράσταση θεμελιώνεται στη θέση πως ο άνθρωπος δεν είναι το κέντρο, μα ένας ακόμα φιλοξενούμενος, αυτού του σύμπαντος, και πως η κλιματική κρίση είναι μια ουρανομήκης ευκαιρία εμπέδωσης στον παρόντα χρόνο μιας κουλτούρας Ιερού Ακατάλυτου για το κοινό μας σπίτι.

Selva Oscura

22, 23 Αυγούστου 2023

Αρχαιολογικός χώρος Μαντινείας, Αρκαδία

  • Μουσική σύνθεση, μουσική διεύθυνση: Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης
  • Κείμενο: Αλεξάνδρα Κ*
  • Ερμηνεύει: Έλλη Πασπαλά
  • Μουσικοί: Όθωνας Γκόγκας (φλάουτο), Κώστας Γιοβάνης (όμποε), Κώστας Τζέκος (κλαρινέτο), Δημήτρης Ντακοβάνος (φαγκότο), Δημήτρης Βερδίνογλου (πιάνο), Κώστας Παναγιωτίδης (βιολί), Αγγέλα Γιαννάκη (βιόλα), Φαίδων Μηλιάδης (βιολί), Δημήτρης Τραυλός (τσέλο), Ντίνος Μάνος (κοντραμπάσο), Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης (κρουστά)

Ηχολήπτης: Νίκος ΚόλλιαςΜια απρόσμενη μουσική συνομιλία, το νέο μουσικό έργο Selva Oscura του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη επιχειρεί να αποτυπώσει, με μουσικούς όρους, τις δυνάμεις που καθιστούν το δάσος αναπόσπαστο δομικό στοιχείο της επιβίωσής μας. Γραμμένο για ορχήστρα δωματίου, το έργο χωρίζεται σε οργανικά μέρη, αυτοσχεδιασμό και μέρη με μελοποιημένες παραλογές που ερμηνεύει η Έλλη Πασπαλά σε πρωτότυπο κείμενο της Αλεξάνδρας Κ*.

Η εύθραυστη ρυθμική και μελωδική ισορροπία ανάμεσα στα μέλη της ορχήστρας, όπου κάθε μουσικός εστιάζει ταυτόχρονα στο ατομικό χρέος και στον συνολικό στόχο της ορχήστρας, μας υπενθυμίζει την ισορροπία και την οργάνωση ενός πολύτιμου οικοσυστήματος. Παράλληλα το έργο αποτυπώνει με τρόπο μουσικό την καταστροφή και την αναγέννηση. Οι ρυθμικές αντιθέσεις του έργου σκιαγραφούν τις εναλλαγές του κύκλου ζωής και καταστροφής ενός δάσους. Η συνειδητοποίηση της καταστροφής, η απόγνωση του «γιατί» και η ελπίδα της αναγέννησης είναι πτυχές που αναδύονται μέσα από τη μουσική δομή του. «Ένα δάσος μετά από πυρκαγιά είναι καμένο αλλά δεν είναι νεκρό».

Περί της φύσης των πραγμάτων

22, 23 Αυγούστου 2023

Ιδαίον Άντρον, Ψηλορείτης

Ομάδα παραγωγής: Androidus Project Tank

Ο συνδυασμός τής μεταξύ μύθου και ιστορίας προσωπικότητας του Επιμενίδη και του φιλοσοφικού ποιητικού έργου Περί της φύσης των πραγμάτων του Λουκρητίου αποτέλεσε την έμπνευση της φετινής καλλιτεχνικής συνάντησης στο διαχρονικό πολιτιστικό κύτταρο του Ιδαίου Άντρου. Η φετινή πολιτιστική συνάντηση αναπτύσσεται γύρω από τον πυρήνα σύνθεσης των πολυδιάστατων μορφών τέχνης εμπνευσμένων από τη φιλοσοφία επαναπροσέγγισης της Φύσης και της σχέσης ανθρώπου-περιβάλλοντος. Με εφόδια διαφορετικές μορφές τέχνης και τεχνικές ή χειροτεχνίες που αναπτύχθηκαν διαχρονικά στον Κρητικό Πολιτισμό. όπως η υφαντική, η αγγειοπλαστική και η ξυλοτεχνία, τα εικαστικά, το θέατρο και η κυρίαρχη μουσική παραγωγή, ο Επιμενίδης ΙΙ «αφυπνίζεται» γύρω από την έννοια της προσφοράς του ανθρώπου στο περιβάλλον στο οποίο ζει, δημιουργεί και εξελίσσεται.

Η εκδήλωση Περί της φύσης των πραγμάτων θα εκτείνεται σε τρεις θεματικές ενότητες ξεκινώντας από τις απογευματινές ώρες (18:30-19:00), με την επιδιωκόμενη ολοκλήρωσή της να πραγματοποιείται μέχρι τις 22:00. Αναλυτικά:

Παρουσίαση: Μίρκα Σκουλά (Πολιτιστική διαχειρίστρια, Πανεπιστήμιο UCL)

  • Α΄ Μέρος: Η αρχή της δημιουργίας, από τη Φύση στη Χρήση (18:00-19:30)

Ανοιχτή έκθεση χειροτεχνίας στους τομείς της αγγειοπλαστικής, της ξυλογλυπτικής και της υφαντικής.

Συμμετέχουν: Γιώργος Δαλαμβέλας (αγγειοπλαστική, Κεραμείο Μαργαρίτες Ρεθύμνου), Μανώλης Ξυλούρης, Αριστέα Ξυλούρη (υφαντική, Παραδοσιακοί αργαλειοί, Ανώγεια), Στέφανος Πλουσής (ξυλογλυπτική, Ανώγεια)

  • Β΄ Μέρος: Θεατρικός Εικαστικός Σχεδιασμός (19:35-20:00)

PandemonCracy – Οι Πανικός της εποχής στο Παν-δαιμόνιο της Φύσης

Παρουσίαση εικαστικού δρώμενου του καλλιτέχνη Γεώργιου Μπούνια και του ηθοποιού Γιάννη Αθητάκη, με έμπνευση τον Ομηρικό ύμνο στον θεό Πάνα σε έναν συνδυασμό εικαστικής και θεατρικής αποτύπωσης.

  • Γ΄ Μέρος: Μουσική εκδήλωση (20:10-22:00)

Ένα πρωτόλειο μουσικό αφιέρωμα εμπνευσμένο από τη φύση και το περιβάλλον στο μεγαλύτερο εύρος των εκφάνσεών του.

Συμμετέχουν: Κώστας Φασουλάς (στιχουργός), Γιάννης Καλομοίρης (μουσικός δημιουργός, λαούτο), Ιωάννα Καλογεράκη-Καλομοίρη (μέτζο σοπράνο), Ερήνη Τορνεσάκη (μουσικός, ερμηνεύτρια, επίκουρη καθηγήτρια στο Μουσικό Κολλέγιο Berklee της Βοστώνης), Ηλίας Ζούτσος (σολίστ στο κλασικό βιολί, λυράρης, διδάκτωρ Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής), Bernardo Isola (μουσικός δημιουργός, λαούτο, υποψήφιος διδάκτορας σε ζητήματα προστασίας περιβάλλοντος)

Οι μέλισσες

Το θαυμαστό θέαμα του μικρόκοσμου και των μεγάθυμων ηγετών του

Βιργίλιος, Γεωργικά, βιβλίο IV

24, 25 Αυγούστου 2023

Ιερό Μέσσου Μυτιλήνης

  • Αφήγηση, σκηνοθεσία: Τηλέμαχος Κρεβάικας
  • Ερμηνεύει: Φανή Αντωνέλου (σοπράνο)
  • Φλάουτο με ράμφος, επιμέλεια κειμένου: Δημήτρης Κούντουρας
  • Επιμέλεια, ιδέα, μεταγραφές, επιμέλεια κειμένου, κιθάρα: Κορίνα Βουγιούκα

Μια αλληγορική και ποιητική περιγραφή της ιδανικής πολιτείας με πρότυπο τον κόσμο των μελισσών. Οι μέλισσες, που κατά την αρχαιότητα συνδέονταν με το θεϊκό στοιχείο (στις μέρες μας είδος υπό εξαφάνιση), περιγράφονται από τον Βιργίλιο ως μια κοινωνία πλήρως αναπτυγμένη, με βασιλεία, πόλη, κατανομή της εργασίας και μια εργασιακή ηθική. Ενδιαφέρονται για τη συνέχιση του είδους τους με έναν μοναδικό τρόπο, που ξεπερνά το ένστικτο της ατομικής τους επιβίωσης. Μέσα από το τέταρτο βιβλίο των Γεωργικών παρακολουθούμε την κοινωνία των μελισσών άλλοτε από μέσα και άλλοτε από τη σκοπιά του μελισσοκόμου. Διαβάζοντας το κείμενο του Βιργιλίου δεν μπορούμε να μην αναλογιστούμε την εγωκεντρική πορεία του ανθρώπινου πολιτισμού, την αλαζονική και καταστροφική απομάκρυνσή του από τη φύση. Μια «μουσική ανάγνωση» του σπουδαίου αυτού ποιητικού κειμένου. Στις ρίζες του η μουσική υφαίνει έναν ύμνο στη φύση, που αναδεικνύει την πάντοτε επίκαιρη και ζωογόνο αγάπη του ανθρώπου για αυτή.

Το κείμενο της παράστασης είναι βασισμένο στη μετάφραση του Κωνσταντίνου Θεοτόκη (Βεργίλιος, Τα Γεωργικά, εκδ. Δρόμων, Αθήνα 1909).

Σπόροι σε κίνδυνο ή ο ήχος του ασπρομύτικου, του άφκου και του κριθαριού

26, 27 Αυγούστου 2023

Αρχαίο Θέατρο Ηφαιστίας Λήμνου

  • Σύλληψη, καλλιτεχνική επιμέλεια: Aνεμόεσσα, Oros Ensemble, Ομάδα Μουσικού Θεάτρου Ραφή
  • Σύνθεση: Αποστόλης Κουτσογιάννης
  • Εκπαιδευτική, γεωπονική εποπτεία: Δανάη Σφακιανού
  • Ερμηνεύει ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος (βαρύτονος)
  • Συμμετέχει το μουσικό σύνολο Oros Ensemble: Κωνσταντίνος Ζιγκερίδης, Βασίλης Ζιγκερίδης, Ειρήνη Κρικώνη, Κωνσταντίνος Σηφάκης, Αντώνης Τσαχτάνης, Καζούγιο Τσουνεχίρο

Το μουσικό σύνολο Oros Ensemble συνεργάζεται με τον Όμιλο Προστασίας Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς Νήσου Λήμνου «Ανεμόεσσα», στο πλαίσιο μιας ξεχωριστής δράσης. Η τέχνη, η προστασία του περιβάλλοντος, η πρωτογενής παραγωγή ως αιτούμενα, ως δημιουργικός πυρήνας συνθέτουν μια site-specific λυρική περφόρμανς. Στο επίκεντρο βρίσκεται η Λήμνος, η «Ηφαίστειος Νήσος», ο «σιτοβολώνας του Αιγαίου», το πεδινότερο νησί της χώρας μας με τα ατέλειωτα σιταροχώραφα, που γέννησε μοναδικές γηγενείς ποικιλίες.

Για το εγχείρημα Σπόροι σε κίνδυνο ή ο ήχος του ασπρομύτικου, του άφκου και του κριθαριού το Oros Ensemble και ο όμιλος «Ανεμόεσσα» συμπράττουν με τον βαρύτονο Τάση Χριστογιαννόπουλο και το τοπικό φεστιβάλ Κούρνος (Κournos Music Festival), που με κεντρικό άξονα τη μουσική έχει σκοπό του τη διοργάνωση site-specific παραγωγών, τόσο στο φυσικό περιβάλλον του νησιού όσο και σε επιλεγμένα κτίρια ιστορικής ή αρχιτεκτονικής σημασίας. Η καλλιτεχνική δράση θα υποστηριχτεί από τη Δανάη Σφακιανού, γεωπόνο που στοχεύει στη στήριξη παραδοσιακών πρακτικών του πρωτογενούς τομέα για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και του ιδιαίτερου τοπίου της Λήμνου.

Μουσικό θέατρο: Λόγος, ήχοι και «ανθισμένες κερασιές»

Τέσσερις παραγωγές μουσικού θεάτρου φέρνει το πρόγραμμα του 2023. Η μουσικοθεατρική παράσταση Ίσως και να είμαστε αδέρφια τελικά της Φένιας Παπαδόδημα βασίζεται στη συγκλονιστική επιστολή του Ινδιάνου αρχηγού Σηάτλ που γράφτηκε το 1854 σαν απάντηση στον εκπρόσωπο της Ουάσινγκτον που ζητούσε να αγοράσει τη γη τους. Εμπνευσμένο από τα 126 χαϊκού της ποιήτριας Μαγιαζούμι Μαντόκα, το έργο Τσουνάμι σε σενάριο και σκηνοθεσία Ελπίδας Σκούφαλου προσεγγίζει την κλιματική κρίση και τις ολέθριες συνέπειες στη ζωή και στην ψυχή όλων μας, έχοντας ως όχημα τον λόγο, την πρωτότυπη μουσική –που αντλεί από τον χώρο συνάντησης των ιαπωνικών μουσικών παραδόσεων με τις αντίστοιχες ελληνικές– και τον χορό.

Η Ορχήστρα και Χορωδία ΙΩΝΙΑ της Νέας Ιωνίας Βόλου παρουσιάζει τη μουσικοθεατρική παράσταση Ο μπερντές της Γης, βασισμένη σε πρωτότυπα κείμενα της Ρεγγίνας Καπετανάκη, συνδημιουργού της θρυλικής Λιλιπούπολης, με ερμηνευτή τον Θοδωρή Κοτονιά. Το νέο έργο μουσικού θεάτρου Είμαι δέντρο που μιλά της συνθέτριας Σοφίας Καμαγιάννη μας προσκαλεί σε αφύπνιση όσον αφορά τη σύνδεσή μας με τη φύση, και πιο ειδικά με τα δέντρα. Πρόκειται για μια μονόπρακτη παιδική όπερα δωματίου, σε λιμπρέτο της Γιώτας Βασιλακοπούλου.

 Πληροφορίες

  • Όλες οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού.
  • H προκράτηση θέσης είναι υποχρεωτική.
  • Καταβάλλεται μόνο το αντίτιμο εισόδου του αρχαιολογικού χώρου, όπου υπάρχει.
  • Αναλυτικές πληροφορίες, πρόγραμμα όλων των εκδηλώσεων και προκρατήσεις θέσεων στις ιστοσελίδες: digitalculture.gov.gr, nationalopera.gr
  • Για την ακριβή ώρα έναρξης των παραστάσεων συμβουλευτείτε την ιστοσελίδα του ΥΠΠΟ.
  • Για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού, συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, μία ώρα πριν από την έναρξη της κάθε εκδήλωσης.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού, έχει αναλάβει και φέτος τη διοικητική και οργανωτική ευθύνη του προγράμματος.

Τηλεοπτικό σποτ 2023

Tο τηλεοπτικό σποτ της φετινής διοργάνωσης γυρίστηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Μεγαλόπολης. Με οδηγό τη σπουδαία μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και τους προφητικούς στίχους του Νίκου Γκάτσου από τον «Εφιάλτη της Περσεφόνης», το σποτ συνοψίζει με ποιητικό τρόπο τη φετινή θεματική του «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός».

Ευχαριστούμε τον Γιώργο Χατζιδάκι και την Αγαθή Δημητρούκα για την παραχώρηση των δικαιωμάτων, αλλά και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αρκαδίας για την άδεια του γυρίσματος.

BREAKING MUSIC